ATG och det nya hästspelbolaget på Malta, som kallar sig Legolas, har hamnat i en tvist.
Det sistnämnda bolaget försöker, enligt ATG, ”lägga beslag” på varumärket ”Legolas” som ATG registrerat i EU.
– Det är klart att vi blev något förvånade när man anlitar advokater för att så oblygt försöka stjäla ett namn och varumärke, säger Sten Andersson, marknadschef på ATG, i ett pressmeddelande.
– Jag har läst pressrealasen och allt känns bara märkligt, finns väldigt mycket i det som inte stämmer. Men jag väljer att lägga min tid på rätt saker och hänvsar till vårt juridiska ombud i denna fråga, säger Martin Bengtsson, marknadschef (CMO) på Legolas.bet.
ATG och det nya hästspelbolaget på Malta, som kallar sig Legolas, har hamnat i en tvist.
Det sistnämnda bolaget försöker, enligt ATG, ”lägga beslag” på varumärket ”Legolas” som ATG registrerat i EU.
– Det är klart att vi blev något förvånade när man anlitar advokater för att så oblygt försöka stjäla ett namn och varumärke, säger Sten Andersson, marknadschef på ATG, i ett pressmeddelande.
– Jag har läst pressrealasen och allt känns bara märkligt, finns väldigt mycket i det som inte stämmer. Men jag väljer att lägga min tid på rätt saker och hänvsar till vårt juridiska ombud i denna fråga, säger Martin Bengtsson, marknadschef (CMO) på Legolas.bet.
Under måndagseftermiddagen kom ATG ut med ett pressmeddelande gällande en juridisk tvist med ett nystartat spelbolag på Malta. Dessa, som SportExpressen tidigare rapporterat om, kallar sig för ”Legolas” – något som inte ATG accepterar. Den svenska speljätten har nämligen registrerat varumärkesnamnet inom EU.
ATG registrerade det 2016
Under fjolåret blev ett nytt projekt omskrivet på flera håll: Ett nystartat spelbolag vid namn Legolas.
Det startades av svenskar, men har sitt säte på Malta. Planen var att erbjuda ett alternativ till ATG för spel på svensk hästsport – men redan innan officiell lansering har bolaget alltså stött på patrull.
Det tilltänkta namnet, ”Legolas”, varumärkesregistrerades nämligen av ATG under 2016 – efter att spelbolaget på Malta offentliggjort sina planer.
– Det är förvisso ingen direkt nyhet att många internationella spelbolag tolkar lagar och regler på sitt eget sätt. Men det är klart att vi blev något förvånade när man anlitar advokater för att så oblygt försöka stjäla ett namn och varumärke som ATG investerat mångmiljonbelopp i och som är en del av Travsverige, säger Sten Andersson, marknadschef på ATG om det hela i ett pressmeddelande.
Mottog hotbrev
Enligt ATG fick man ta emot hotbrev från det nystartade bolaget innan årsskiftet. I pressmeddelandet står det följande:
”Strax innan årsskiftet mottog ATG ett brev som uppmanade bolaget att dra tillbaka sin registrering, annars hotade avsändaren, ett bolag registrerat på Malta som säger sig vilja erbjuda spel på hästar, att vidta rättsliga åtgärder. Bolaget hävdar att man var först med att använda varumärket Legolas och att det därför hade rätt till varumärket”.
Enligt ATG stämmer inte detta, utan man menar i stället att ATG var först med att registrera varumärket ”Legolas”.
Har presenterat motkrav
De har därför presenterat ett motkrav: Att bolaget på Malta omedelbart ska upphöra att kalla sig Legolas. När SportExpressen når Sten Andersen så utvecklar han.
– Vi har skrivt att om de inte tar tillbaka ansökan så kommer vi att ta till rättsliga åtgärder. Vi har varit tydliga på den punkten, att det inte kommer på tal att namnet Legolas flyttas till malta, det tillhör trav-Sverige. Vi kommer inte ta tillbaka vår rättigheter och vår registrering, utan tvärtom kräva att de upphör med sin användning, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.
Har ni fått någon respons på detta?
– Nej.
Är ni oroliga att det kan uppfattas som att ni sparkar nedåt – de är trots allt ett företag som inte lanserat ännu?
– Det här handlar om rätten till ett varumärke. Vi tycker att det är viktigt att folk där ute får reda på att vi aldrig kommer släppa namnet Legolas till Malta. Det tillhör den svenska travsporten. Vad gäller namn så finns det hundra andra namn de hade kunnat välja, säger Sten.
Är ni irriterade att de valde just Legolas, som ni menar är kopplat till er?
– Förvånade är snarare ordet, avslutar han.
Senare under kvällen kommenterar Martin Bengtsson, marknadschef på Legolas.bet ärendet i ett sms:
– Jag har läst pressrealasen och allt känns bara märkligt, finns väldigt mycket i det som inte stämmer. Men jag väljer att lägga min tid på rätt saker och hänvsar till vårt juridiska ombud i denna fråga, säger Martin Bengtsson.
Artikel från;
EXPRESSEN – Wilmer Andersson, Erik Södermark